Lagen i Premier League är heta objekt för firmor som söker uppmärksamhet för sina varumärken. Så har det nu varit väldigt länge. Ligans popularitet har de senaste decennierna till och med dragit till sig uppmärksamheten från hela stater som väljer att investera stora förmögenheter i klubbarna för att på så sätt försäkra sig om att kunna använda klubbarnas goda namn till sin fördel.
Förr i tiden var sponsorer något känsligt. Det var väldigt länge förbjudet att till exempel använda sig av spelbolag och internet kasino som sponsorer. Inte ens de erkända och lokala bolagen så som Ladbrooks eller William Hill hade en chans att få sitt namn att pryda något av de många lagens bröst. Så är det, vilket givetvis är uppenbart för varje person som följt Premier League de senaste åren, inte längre. Nu är det nästan mer regel än undantag att varje lag har en välkänd spelbolag bland sina sponsorer. Här nedan följer ett par av de prominenta exemplen.
Stoke City och Bet 365
Ett av världens mest kända spelföretag är Bet 365. De är kända för sin otroligt penetrerande och aggressiva marknadsföring på alla de marknader som de verkar. Där de andra spelbolagen oftast har nöjt sig med en logga på matchtröjan så gick Bet 365 steget längre när de ville utöka sitt samarbete med fotbollsklubben Stoke City. De köpte helt enkelt namnrättigheterna till Stokes hemmaarena och istället för Britannia Stadium heter den nu Bet 365 Stadium.
West Ham och Betway
Ett av de större avtalen mellan spelfirmor och fotbollslag stod Betway och West Ham för när spelbolaget år 2014/15 gick in som huvudsponsor med sikte på exponeringen under West Hams Europaäventyr. Även om Europaspelet slutade i fiasko verkar bolaget ha varit nöjda med samarbetet då det fortfarande än idag existerar.
WBA och Watford arbetar med asiatiska bettingformor
Hos de båda lagen är det inte europeiska firmor som betalar för exponeringen utan asiatiska diton. Premier League är väldigt stort i Asien och givetvis är lagen en bra reklampelare för regionens spelbolag. Därför syns både TLCBet på WBAs tröjor och Dafabet på Sunderlands.
Bethard samarbetar med Zlatan
Svenska spelbolaget Bethard bekräftade i slutet på mars månad att man har lyckats göra svenska spelbranschen största värvning av ambassadör när man har lyckats värva självaste Zlatan Ibrahimovic. Enligt branschsajten casinodjungel.se så ska Zlatan få betalt i aktier i Bethard Group till ett värde av 80-100 miljoner. Troligtvis en bra affär både för Zlatan och Bethard.